Poskytování služeb
Poskytovatelem služeb je SVJ, příjemci poskytovaných služeb jsou vlastníci jednotek.
Zúčtovacím obdobím je většinou kalendářní rok tj. od 1.1 do 31.12 (časově se shoduje s účetním obdobím SVJ).
Rozúčtováním se rozumí vyčíslení výše nákladů za poskytované služby v daném zúčtovacím období pro jednotlivé příjemce služeb a způsob rozdělení nákladů na služby.
Jednotlivými druhy poskytovaných služeb jsou zejména dodávka tepla a centralizované poskytování teplé vody, dodávka vody
a odvádění odpadních vod, provoz výtahu, osvětlení společných prostor v domě, úklid společných prostor v domě, odvoz odpadních vod a čištění jímek, umožnění příjmu rozhlasového a televizního signálu, provoz a čištění komínů a odvoz komunálního odpadu.
O způsobu rozdělení nákladů na služby, druhu poskytovaných služeb, jejich rozsahu a způsobu rozúčtování celkových nákladů za služby na jednotlivé příjemce služeb rozhodne shromáždění.
Náklady na dodávku tepla a centralizované poskytování teplé vody se rozúčtují na základě ujednání všech vlastníků jednotek.
SVJ jako poskytovatel služeb má právo požadovat na příjemci služeb placení záloh na úhradu nákladů za služby poskytované
s užíváním bytu. O výši záloh rozhodne shromáždění.
Příjemce služeb - vlastník jednotky hradí měsíční zálohy na úhradu nákladů za jednotlivé poskytované služby na bankovní účet poskytovatele služeb - SVJ.
Skutečně uhrazené zálohy oproti skutečné výši nákladů za jednotlivé služby vyúčtuje SVJ vlastníkovi vždy za zúčtovací období
a vyúčtování doručí vlastníkovi nejpozději do 4 měsíců od skončení zúčtovacího období.
SVJ ve vyúčtování musí uvést skutečnou výši nákladů na služby v členění podle poskytovaných služeb se všemi potřebnými náležitostmi, včetně uvedení celkové výše skutečně přijatých měsíčních záloh za služby tak, aby výše případných rozdílů ve vyúčtování byla zřejmá a kontrolovatelná z hlediska způsobů a pravidel sjednaných pro rozúčtování.
Finanční vyrovnání (vypořádání přeplatků nebo nedoplatků) provede SVJ a vlastník v dohodnuté lhůtě, nejpozději však ve lhůtě
4 měsíců ode dne doručení vyúčtování příjemci služeb.
Na základě písemné žádosti vlastníka je SVJ povinno nejpozději do 5 měsíců po skončení zúčtovacího období doložit vlastníkovi náklady za jednotlivé služby, způsob jejich rozúčtování, způsob stanovení výše záloh na služby a provedení vyúčtování a umožnit vlastníkovi nahlédnout do účetních dokladů, při kterém si vlastník může na vlastní náklady nedestruktivní metodou pořídit kopie nebo fotokopie dokladů, jejich opisy nebo výpisy.
Případné námitky ke způsobu a obsahu vyúčtování předloží vlastník SVJ neprodleně, nejpozději však do 30 dnů ode dne doručení vyúčtování. Vyřízení uplatněných námitek musí být SVJ uskutečněno nejpozději do 30 dnů od doručení námitky.